MatildaTh

Vad är det viktigaste ni vill lära era barn?

Publicerad 2012-12-19 04:15:53 i Allmänt

Så löd en fråga i en facebookgrupp för ett tag sen. Det var många svar, men de flesta ganska pantade.
"Jag vill lära mina barn att prata tidigt" eller "jag vill lära dem att sjunga" eller "jag vill lära dem att vara artiga" och så höll det på. Även om vissa svar var klokare än så.
 
Jag vill lära mina barn att de duger precis som de är - ALLTID. Jag vill lära mina barn att stå upp för sig själva och att aldrig ta någon skit, från någon.
 
När jag var barn så gick jag en hel del i kyrkan, jag fick lära mig att man ska vända andra kinden till, att man ska älska sin fiende och att alltid sätta andras välbefinnande framför sitt egna. Om någon retades så var det inget man skulle bry sig om, de var bara avundsjuka.
 
Det tog mig 25 år att lära mig att stå upp för mig själv. Att inte ta skit och att inte låta någon trampa på mig. Att ta för mig av livet, att ta plats, att protestera och stå för vad jag tycker. Att min åsikt är viktig. Jag har en bit kvar, den osäkra och livrädda tjej finns bitvis kvar hos mig, även om hon minskar hela tiden. Jag har haft många relationer, både vänskapsrelationer och kärleksrelationer där jag alltid har backat och låtit mig köras över totalt. Då var det relationer som jag många gånger ville avsluta eller förändra, men visste inte hur: Ska jag börja protestera nu? Hur gör jag det? Kommer någon lyssna? Är mina känslor viktiga? 
 
Om barn får lära sig detta redan från början så är jag övertygad om att man minimerar riskerna för många tråkighter. Är man van vid att ta skit, att ingen säger ifrån så varför skulle man helt plötsligt klara av att göra det på egen hand som vuxen?
 
Rasmus vet att hans åsikter är viktiga, att vi alltid lyssnar även om vi inte alltid håller med, att han alltid kan komma till oss och få hjälp att stå på sig om han inte klarar av det själv. Han vet att det inte är okej att någon retar honom (inte att han retas heller såklart), att det är viktigt att han säger ifrån och helst berättar det för oss eller lärare - vågar han inte själv så finns vi.
Detta är något som vi även vill lära Ronja såklart.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela