MatildaTh

Sömn

Publicerad 2012-01-30 14:58:04 i Allmänt

Lilla Ronja tycker det är kul att vara vaken. Typ jämt. Hon vaknar 6-8ggr/natt och hon sover 45 min fördelat på tre tillfällen på dagarna. Jag tycker det är på tok för lite, en 4 månaders sover i snitt 16h/dygn. Ronja sover 12h ett bra dygn. Vad ska man göra åt sådant? Jag är iofs van vid barn med störd sömn eftersom min 7åring aldrig har och fortfarande inte sover hela nätter.
Jag förstår om inte Ronja sover hela nätter, det begär jag inte av en liten bebis men hon borde ju ta igen sig lite på dagen.

Är det någon som har tips? Jag har beställt boken somna utan gråt, den ska vara bra och den bör komma i lådan i morgon. Förhoppningsvis så kan man där finna en del tips. 
Hur man ska få Rasmus att sova hela nätter har jag ingen aning om, för jag har provat allt. (Inte allt givetvis, men det jag vet och tror skulle kunna funka.) 

Det finns ju diverse sömnmetoder, men dessa tror jag inte ett dugg på. Jag tror och vet att barnen lär sig somna av dessa, men det är hemska metoder (läs Anna Wahlgren och 5-minutersmetoden) som förstör barnen. Jag skäms och har så fruktansvärt dåligt samvete över att jag utsatte Rasmus för 5-minutersmetoden när han var 10 månader, men jag visste inte bättre och fick rådet av BVC. Som förstagångsmamma litade jag fullt på dem. Nu vet jag bättre och skulle inte råda någon att utföra dessa metoder. Jag har läst en del spädbarnspsykologi vilket jag tycker är mycket intressant och lärorikt. I boken jag väntar på finns tips och idéer på hur man hjälper barn till en tryggnattsömn utan att utsätta dem för dessa skrikmetoder, det ska bli intressant att läsa. 

Försäkringskassan är ett kapitel för sig, jag undrar om det finns någon som inte har haft strul med dem? Jag fick 6500:- för lite av dem denna månaden. -Oj då! Svarade de när jag frågade varför. Det löste sig, jag får resterande i morgon, men det ställer ju till det för en annan med lån och sånt. Som om man inte var fattig nog i Januari.

Nu sover Ronja, när hon har vaknat ska vi åka till stan och fika med Sonny. Det är Rasmus farbror. Eller egentligen är han Rasmus pappas kusin, men han står oss väldigt nära och eftersom Rasmus varken har fastrar eller farbröder så kallar vi Sonny farbror.

Jag ska kolla igenom datorn och publicera lita gamla bilder tänkte jag. Spännande. Over and out.

Kommentarer

Postat av: mirjami

Publicerad 2012-01-30 16:12:57

Hmm, det låter ju inte alls kul :( När Robin var bebis så vaknade han också tre miljoner gånger per natt och vägrade sova på dagen om man inte körde honom i vagnen. Du vet ju att vi till slut och efter många om o men fick ge honom någon tröttande/lugnande medicin - som jag inte kommer ihåg namnet på - på kvällen (då var han väl runt 10 mån) i ca en veckas tid för att han skulle lära sig att sova längre sträckor än typ 1 timme i taget.



Det var den absolut sista utvägen. Och det funkade. Han började sova längre o längre sträckor, och det fortsatte så även efter att vi slutat med den medicinen (typ en vecka tror jag det var)...



Sen så sa läkaren till oss att han kanske bara är liten i sömnen och BEHÖVER inte sova mycket. Och att vissa människor har en tendens att sova väldigt lite redan som spädbarn - och inte ta skada av det.

Och nu kan jag med säkerhet säga att så är fallet med Robin. Nu sover han max 8 timmar per natt men är inte trött eller grinig på dagen. Lägger jag honom kl 21 så vaknar han kl 5. Lägger jag honom tidigare så vaknar han tidigare. Det har hänt flera gånger att han har vaknat, pigg o glad, vid fyratiden på morgonen efter att ha sovit en sisådär 8h. Det känns ju sådär att låta honom gå till skolan 5 timmar(!!!) efter att han vaknat, men han visar inga som helst tecken på att lida av det.



Så kanske det är med Ronja också?

Har ni pratat med bvc? Eller de kanske tycker att det är normalt för en sån liten bebis. Men stå på er om det fortsätter så, och kräv att få prata med en läkare. Jag vet inte hur det är i Sverige men här i Finland har dom speciella "sömnskolor" för små bebisar (och föräldrarna också för all del) där man på ett skonsamt sätt lär dom somna och sova och framförallt kanske SOMNA OM tryggt o lugnt. Inte enligt anna wahlgrens metoder utan fint o lugnt har jag förstått.



Lycka till gumman. Älskar er och tänker på er.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela