MatildaTh

Prinsar och prinsessor

Publicerad 2012-05-19 16:09:01 i Allmänt

Jag dör lite inombords varje gång jag hör föräldrar benämna sina barn som prinsar och prinsessor. Hur menar de egentligen undrar jag. Betyder prinsessa något mer som jag har missat? Jag har förstått att det är menat som en komplimang, en synonym till älskling/hjärtat/gullunge eller vad som.

Men ärligt? Vi har en kungafamilj i Sverige, (tyvärr) där har vi prinsessor. Annars hör ju bara prinsessor hemma i sagornas värld. En prinsessa är söt, snäll har fina klänningar,vinkar fjolligt och är helt oförmögen att klara sig själv, hon behöver en prins på en (oftast) vit springare för att bli räddad från alla hemskheter och det är just när denne prins vill gifta sig med henne som hennes liv är lyckligt och komplett.

Äääähh? Nej tack, det är inget jag vill förmedla till mina barn.

Mina barn är mitt hjärtats fröjd och glädje och jag kallar dem för hjärtat, älskling, gullunge osv.

Men att kalla dem för prinsar och prinsessor (som om att det vore något positivt och något att sträva efter att bli) det skulle aldrig falla mig in.

Vad tycker ni andra föräldrar? Överreagerar jag?

Kommentarer

Postat av: M

Publicerad 2012-05-19 18:24:08

Ja, de flesta små flickorna är ju sina föräldrars små prinsessor, sessor eller varför inte prinCessor? (Haha förlåt..) Och killar är ju prinsar då.



Eller förresten, det är mer sällan man hör det på finska, det är i SVerige och bland de svensktalande här i Finland som det är vanligare. Kanske har det med det svenska kungahuset att göra?



Mina barn får heta alltifrån kattungar till Kassler och Rooibos, kärt barn har ju rätt många namn. Men just prins och något som liksom är typiskt "grabbigt" försöker jag undvika. Jag säger inte gubben, killen, lilleman (inte på finska heller då), utan det är de tusen andra smeknamnen eller ibland även deras riktiga namn som gäller ;)



Jag kan tycka att det är så tråkigt att de enligt omgivningen, samhället, vår kultur(?) förväntas vara högljudda och bråkiga, prestera sämre i skolan (än flickor), hamna i trubbel och busa. Och när de väl busar, jublar vi vuxna (inte jag då, haha) och ropar förtjust att det bara var pojkstreck!



Så ja, nej,... Och skulle jag någonsin (mot all förmodan) få en liten flickbebis så skulle hon INTE kallas sessan, prinsessan eller min personliga favirit, prinCessan... Hon skulle få heta fisunge som mina andra två! ;)



Puss!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela