MatildaTh

Störande saker.

Publicerad 2012-05-18 18:16:03 i Allmänt

Särskrivning, felstavningar och påhittade förkortningar:

 
En mörk hårig sjuk sköterska hade jätte kul på jobbet. Hur i hela fridens namn kan ni tycka att det är okej att skriva så? Hur kan eran hjärna vara så tvistad så ni hör: en mörkhårig sjuksköterska hade jättekul på jobbet när det är skrivet som jag skrev först? Det jag skrev först innebär att sköterskan är mörk, hårig, sjuk och hade jätte (?) och kul på jobbet.

Jag blir galen! Man lärde sig skriva i lågstadiet, mig veterligen skolkade man inte då så det är sannerligen inte för mycket begärt att kräva att folk åtminstone försöker minnas hur det ska vara. (Med undantag för dyslektiker.)
Stor bokstav efter punkt. Första bokstaven i namn ska vara en stor bokstav. De och dem kan inte blandas ihop hur som  helst. Ett tips: De kan bytas ut mot vi och dem mot oss. Skriver du: De hade roligt, är det korrekt. Det vet du för att du antagligen har gått i skolan. Annars kan du ta bort de och ersätta med vi om du är osäker, så ser du att meningen fortfarande är korrekt. Dem hade roligt skulle således bli: oss hade roligt, och det är ju inte korrekt.

Påhittade förkortningar eller redan godkända förkortningar fast med ny påhittad innebörd gör mig förvirrad.
Msk är en förkortning för MATSKEDAR! Inte människor. "Jag träffade massa trevliga msk". - VA? Trevliga matskedar?
Jag är inte dum i huvudet så jag förstår ju givetvis att människan (matskeden) menar människor, men första gången jag läser meningen läser jag den korrekt, och det tar av min tid och energi att behöva läsa text flera ggr för att människor inte försöker (kan?) bättre.
(Ggr är för övrigt en godkänd förkortning.)

Chatspråk; "Hur e d m d? Tsm för senast. Ja tkr nt d ska ringa mig ida. Cs i mon."

Egentligen ska det stå: Hur är det med dig? Tack så mycket för senast. Jag tycker inte du ska ringa mig idag. Ses i morgon.

Men människor är för lata (okunniga) för att skriva ett helt ord. Uppenbarligen går det mycket fortare att skriva lr än eller. Jag tror det rör sig om en halv sekunds skillnad. Däremot tar det längre tid att läsa dessa förkortningar för oss människor som använder oss av ett riktigt språk, så syftet med att spara tid håller inte riktigt.

Utropstecken, frågetecken och punkt: Ett frågetecken är tillräckligt. En fråga blir inte mer frågande för att man överkonsumerar tecken. "Hur mår du?????????? "
Det känns snarast som om att människan antingen är förbannad eller väldigt trött i fingrarna och inte orkade lyfta fingret från tangenten i tid.
"Jag är trött........................."
Blir man mer trött för att punkterna är flera?

CAPS LOCK: Om du inte är riktigt förbannad ska du inte använda dig av caps lock i skrift. Det är ungefär lika självklart som att du inte står och skriker på folk om du inte är arg. Det är ju också något som folk inte förstår.


Nu kom min man hem, vi ska åka och handla så jag får fortsätta listan senare. Det kommer mer störande saker. Jag stör mig på mammor som kallar sina barn prinsar och prinsessor bland annat. Mer om det senare. 

Over and out! 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-05-18 22:42:35

Det här är ju så rätt Dliram! Jag håller med dig på alla punkter. Punkt. Stor bokstav i namn och alltid efter punkt. Men inte kommatecken, eller jo, om det är ett namn, typ, Truls.

Postat av: M (the finn)

Publicerad 2012-05-19 18:39:00

TACK Matilda!!!

Postat av: M

Publicerad 2012-05-19 22:07:57

Haha du skriver om mig ju. Msk förkortningen fick jag lära mig när jag läste till undersköterska på komvux men håller med om att det ser konstigt ut. Nej alla lärde sig inte läsa och skriva i lågstadiet. Skriver ff sämre än vad Emelie gjorde när hon gick i fyran men lärde mig nog läsa på riktigt i högstadiet. (inte fin nog att låta sina barn gå om en klass eller två) Men inte mycket att göra något åt. Pöss<3<3<3 glöm för f-n inte hjärta

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela