MatildaTh

Vår.

Publicerad 2012-03-21 14:48:35 i Allmänt

Nu kanske man vågar säga att våren är här för att stanna... Eller? Jag har dock inte varit ute i det fina vädret alls, jag städar och tvättar för fullt. Eller ja, så mycket jag hinner mellan lekarna med Ronja. Det märks tydligt att även hon har stark vilja, det är bra även om det kan bli lite väl mycket protester här hemma ibland.

Jag har inte riktigt haft tid att skriva om annat än familjen och så här i bloggen, men min tanke med bloggen från början var att jag här skulle argumentera mina åsikter om allt möjligt. Just nu är jag inne i en diskussion på facebook om ordet hen. Tydligen är det ett väldigt provocerande ord för många, senast idag var det en som skrev att om hon kallade sin ofödda bebis (som hon inte vet kön på än) för hen så kommer den drabbas av en identitetskris när hen växer upp. Hur hänger det ihop? Jag frågade men fick inget vidare svar. Alternativet till hen måste väl ändå vara: den.

Jag skulle mycket hellre benämna mitt ofödda barn hen än den. Den, som om den vore att jämföra med en stol känns absolut inte trevligt.

Vilket fall som helst så ledde diskussionen (som alltid!) in på att flickor också får leka med bilar, med undertonen att pojkar alltid föredrar bilar framför dockor för att de tydligen har något inbyggt (?) som gör att det är så. Hur? Jag förstår inte, för det stämmer inte. Pojkar väljer inte bilar framför dockor för att de har snopp, pojkar väljer bilar framför dockor för att föräldrarna och samhället säger att det ska vara så.

-Nääää! Min pojke har ALLTID valt bilar heeeeeelt själv!
Nej, inte heeeeeelt själv. Troligtvis har du, eller någon annan köpt just en bil tidigare till honom, kanske har du uppmuntrat honom att lägga märke till lastbilen istället för blomman på promenaden, grannpojken har bilar, på dagis
leker de andra pojkarna med bilar.
Pojkar får gärna leka med bilar, det är inte det jag sätter mig emot. Men det faktum att föräldrar faktiskt tror sig veta att pojk+bil=sant beror på genetik är tragiskt.

Men fine, om någon kan bevisa att barnen som föddes på stenåldern minsann lekte brumbrum-lekar med stenar om de hade snopp och plockade blommor och flätade hår om de hade snippor - då kanske jag ändå skulle kunna tro på att det trots allt inte har med samhällets påverkan att göra.

Kommentarer

Postat av: Mirjami

Publicerad 2012-03-22 14:14:41

Jag måste bara få svara.



Finska språket är könsneutralt; vi saknar helt könsbestämning i våra pronomen. Vi säger "hän", när ni säger "hon" eller "han".



Det är en anledning till att jag tycker om det svenska språket så otroligt mycket. Jag tycker det är fint med könsbestämda pronomen. Det kanske är just bristen på dessa ord i det finska språket som gör att jag älskar dem i svenskan.



Kan dock hålla med dig om att om man ska välja mellan att t.ex. tala om sitt ofödda barn som den eller hen, så väljer man ju hen alla gånger.



Men HEN får mig att tänka på det engelska ordet hen. Varför kunde inte ni i Sverige ta i bruk vår finska "hän"? Det uttalas säkert ungefär likadant som just hen.



Sedan om det är så att man för JÄMSTÄLLDHETENS skull inför ett könsneutralt pronomen, ja då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.. Jag kan berätta att vi i Finland är knappast mer jämställda än ni i SVerige, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå, och vårat språk är ju könsneutralt.



"Mitt barn är inte ett kön, HEN är en individ!" heter det. Och då känner jag att det är väl för i helvete alldeles självklart att INGEN (förutom pedofilen kanske?) ser barnen som enbart KÖN, nej utan just små individer med egna personligheter.



Nä, den här genusdiskussionen är något som jag verkligen inte kan förstå mig på!



Sen det som du skrev om små pojkar och bilar, kan inget annat än att hålla med. Jag känner en kvinna här i Finland, hon är ett år äldre än oss och har en son, Marius, som är jämngammal med Kasper (dvs 6 år). Den här kvinnan är en mycket andlig, spirituell människa, som inte bryr sig om "jordiska" (?) saker. Hennes barn har aldrig blivit vaccinerad t.ex. och ej heller har han gått på dagis, hos dagmamma, på ÖF.. inget sånt. Nu till hösten börjar ju sexårsverksamheten och i och med att den ingår i den finska läroplikten så måste han ju delta, men då börjar han i Steinerskola.

I alla fall. Människorna runt om Marius är likasinnade med mamman, så han har säkert aldrig fått höra att han "ska vara på si eller så sätt, FÖR ATT HAN ÄR EN POJKE. " Och denna killen är helt magisk alltså. Han använder blommiga byxor och är så jävla skön helt enkelt! han är liksom inte "skadad" av vår tids press att barnen SKA vara på ett visst sätt, utan han har fått växa till den han ÄR. Det är så vackert att se.



Och eftersom att han är en lugn pojke, som inte gillar/är inte van vid höga ljud och buller så är hans lekar också väldigt tysta och lugna. Han leker inte så mycket med leksaker, utan mest med klossar, kottar, pinnar, ibland med några plastdjur eller så.



Jag har träffat honom bara ett par gånger och tillsammans med mina egna barn bara en gång - när han o Kasper var bebisar. Men han är en helt otrolig liten kille och vad jag ville ha sagt var att man kan som pojke visst vara en sådan som inte är intresserad av bilar per automatik och att det de facto ÄR till stor del omvärlden som gör att killar blir "killiga" och tjejer "tjejiga".



Tack för mig! ;)

Postat av: m

Publicerad 2012-03-22 15:21:14

Försökte kommentera men det har försvunnit.:(

Postat av: Jessie

Publicerad 2012-03-22 21:42:09

håller fullkomligt med dej där med att samhället uppmuntraren pojk till att vara på ett visst sätt m.m. Det finns ju studier gjorde på att vi människor tillochmed bemöter barn /flicka/pojk på olika sätt.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela