MatildaTh

Att visa respekt

Publicerad 2013-02-28 20:14:57 i Allmänt

Respekt är inte något man får. Det är något man förtjänar. Som förälder vill man att barnen ska visa en respekt. Denna respekt är inget man kan uppfostra eller skälla sig till. Som mamma visar jag mina barn respekt genom att visa att de är viktiga och utesluter dem aldrig. Jag låter dem visa känslor, även om det är känslor som ilska så måste de få yttra dem. Man kan inte tvinga barn att sluta gråta/gnälla/vara arga bara för att man som förälder tycker att de reagerar för småsaker. Vem är jag att värdera deras känslor? Hur kan jag känna hur det känns för dem? För mig kanske det är en småsak men för dem är det viktigt.

En annan sak som jag anser är viktig för att få barnen att respektera mig är att jag låter dem bestämma över sina saker och sitt rum. De bestämmer till vem och när tillträde ska ske till deras rum. Bara för att jag bjudit hit en kompis som har med sig sina barn betyder inte det att mina barn måste leka med de barnen och ännu mindre att de måste släppa in dem i sitt rum. Mina barn har inte bett om att få leka, och jag tänker inte tvinga dem.

När jag var liten fick jag ta med mig "kompisar" ner på rummet, vare sig jag ville eller ej när mina föräldrar hade besök. Jag skulle också låta mina syskon vara med om de ville när jag väl hade bjudit hem kompisar själv. Jag var tvungen att låna ut mina saker fast jag inte ville, för att alla skulle få prova.

Vidare måste man lyssna på barnen, som sagt är deras känslor viktiga, deras tankar är viktiga och de ska också få komma till tals.

Som vuxen skulle inte jag umgås med någon som jag inte känner för - varför skulle jag då tvinga mina barn?
Jag skulle heller aldrig låna ut mina favoritgrejer om jag inte ville - så varför tvinga barnen?
Jag anser att mitt hem är min borg och här bestämmer jag - mina barn har sina rum som deras " borg" och där bestämmer de.

Nu har Rasmus sagt ifrån, han vill inte att någon går in på hans rum när han inte är hemma ( jag får, om jag städar :p) så då respekterar vi det här hemma. Kommer det barn på besök när han inte är hemma så är hans rum off limit.

Jag vet att inte alla delar min uppfattning här, men jag anser att det är jätteviktigt. Vad tycker ni? Hur gör ni?

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2013-02-28 20:20:46

Bra, skrivet:) du vet vad jag tycker!! Kram

Postat av: Veronika

Publicerad 2013-03-02 15:17:45

Jag har ju inte barn själv men jag håller helt med. Barn är också människor fast lite mindre men de har också känslor och tankar som måste respekteras. Jag tycker det är fruktansvärt när vuxna inte respekterar barn och tror att de alltid vet bättre. Kämpa på!

Svar: Ja, de glöms ofta bort någonstans i allt bestämmande.
Matilda

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela