MatildaTh

Bitter

Publicerad 2013-02-21 20:05:00 i Allmänt

Nu ska jag ta upp lite saker som jag tycker är mycket irriterande.

1. Att ha en sambo/man som ställer upp/hjälper till är inte synonymt för ett jämställt förhållande. I ett jämställt förhållande tar båda ANSVAR.

2. - "men det ääääär ju skillnad på kvinnor och män!" Ja, men inte för att vi är födda med dessa skillnader, vi är lärda hur en kvinna respektive man ska vara. Det är därför det är viktigt med genustänk i barnuppfostran.

3. Att dra alla över en kant? Över ett stup då eller? En KAM ska det vara, inget annat.

4. " Jag är inte rasist, men..." - Jo du är rasist, troligtvis tillhör du begåvningsreservern också.

5. Hen är inte ett onödigt ord. Hen behövs för att få bort de traditionella könsrollerna i samhället, men har många fler funktioner än så. (men det får bli ett eget inlägg om det.)

6. Yttrandefrihet är inte detsamma som att fritt kränka andra.

7. Ge dig inte in i en debatt om du inte har argument för din sak.

8. Var källkritisk! Vem som helst kan skriva och vinkla vad som helst, men att hoppa över källkritiken och vara naiv är inte en bra kombo. Tro inte på allt du läser och hör!

9. Genustänk innebär inte att klä pojkar i rosa och flickor i blått. Det handlar om att ge barnen 100 möjligheter istället för 1. Det handlar om att erbjuda (oavsett kön) bilar, dockor, rosa, lila, pussel, snickarbänk osv. Ja, ni fattar. Inte begränsa, utan att öka möjligheterna för barnen.

10. Att vara feminist innebär inte att man måste vara hårig. Att folk är så pantade och faktiskt tror att det är så, ger mig en inre längtan om att göra rastaflätor av allt mitt kroppshår, i ren protest. ( Jag ska förklara vad feminism är i ett separat inlägg, nu hinner jag inte.)

Tack och hej

Kommentarer

Postat av: Mattias

Publicerad 2013-02-21 20:15:40

Hahaha. Jag är inte bitter...... Men...... Jag måste hålla med dig i dina argument. Inte bara för att du är min fru, utan för att de är tänkvärda. Puss älskling.

Postat av: Veronika

Publicerad 2013-02-21 20:47:13

Du är så himla klok Matilda! Vad enkelt du beskriver alla dessa saker, och det är så sant! Men en blir ju alltid lika irriterad när folk inte fattar ;)

Postat av: finnen

Publicerad 2013-02-21 21:26:45

Håller med dig! Också, de som skriver eller säger neger men lovar att de inte är rasister. Men what?! Är inte just användandet av sådana ord, eller rättare sagt tanken på att man har rätt till att använda de orden, just själva definitionen av rasism..?!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela