MatildaTh

Blod är tjockare än vatten...

Publicerad 2013-03-28 02:46:24 i

...hittade någon på och förde ordspråket vidare. Jag är en av dem som inte delar den uppfattningen. Den enda självklara kärlek som har sin grund i blodsband är kärleken en förälder känner till sitt barn.

Som mamma älskar jag mina barn. Alltid och oavsett vad de säger eller gör. Villkorslöst. Den kärleken är såklart inte ömsesidig, möjligtvis nu när de är små och behöver mig. När de blir vuxna och självständiga så hoppas jag att jag har gjort mig förtjänt av deras kärlek.

Man föds in i en släkt och med dem får man sina första relationer. Men under livets gång har jag skaffat mig egna relationer. Vissa av dem har växt så starka, djupa och är så viktiga att jag aldrig någonsin skulle vilja leva utan dem. Människor som jag utan att tveka känslomässigt ser som min familj. För mig är det svårt att förstå hur man väljer de viktigaste människorna i ens liv enbart för att de är släkt.

Jag älskar mina syskon, allihop, även om jag har en närmare relation med mina systrar än min bror. Men, jag älskar dem inte för att de är mina syskon, jag älskar dem för de fantastiska människorna de är. För vad vi har och vad vi har gått igenom. Däremot så är jag tacksam att vi är just syskon, annars skulle jag ju gått miste om dem.

En sak som jag däremot tror beror på att vi är just syskon är att jag och min storasyster ofta har upptäckt att vi har telepatisk förmåga. Jag tänker på det hon gör, samtidigt. Vi har upplevt detta flera gånger. Det tror jag har med vårt blodsband att göra.

Påtvingade dåliga relationer, kan aldrig vara bra. Men det är just det som händer när man inte har högre krav på sin familj än att de ska vara just släkt.

Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2013-03-30 14:07:17

Jag älskar dig!

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-04-04 20:46:49

EN MOR

En mor finns med från början
som källan till ditt liv.
Med kärleksfulla blickar
hon följer varje kliv.

Sen livets första måltid
har hon bjudit dig att smaka.
Hon gav dig av sin omsorg
utan krav att få tillbaka.

Hon tas så lätt för given
som lindring av besvär.
Och sällan blir hon tackad
och sedd för den hon är.

I livets alla skeden
förblir hon dock densamma…
Din alldeles unika
älskade mamma.

(Lånad dikt)

Svar: Jag hoppas att mina barn vet att jag alltid kommer finnas här, det spelar ingen roll vad de gör, jag kommer alltid älska dem. De får gärna ta mig för given för det är liksom så min kärlek är - för alltid och villkorslös, oavsett.
Jag vill absolut inte att de ska tacka mig, vad ska de tacka mig för? Det är ju jag som är tacksam för dem. De har inte bett om att födas, det är enbart av egoistiska skäl man skaffar barn, och det är ju självklart och alldeles givet att man som mor älskar och tar hand om dem. Det krävs aldrig någonsin ett tack från dem.
Matilda

Postat av: Matilda

Publicerad 2013-04-04 23:53:49

Jag hoppas att mina barn vet att jag alltid kommer finnas här, det spelar ingen roll vad de gör, jag kommer alltid älska dem. De får gärna ta mig för given för det är liksom så min kärlek är - för alltid och villkorslös, oavsett.

Jag vill absolut inte att de ska tacka mig, vad ska de tacka mig för? Det är ju jag som är tacksam för dem. De har inte bett om att födas, det är enbart av egoistiska skäl man skaffar barn, och det är ju självklart och alldeles givet att man som mor älskar och tar hand om dem. Det krävs aldrig någonsin ett tack från dem.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-04-05 15:54:47

Om man inte har något annat att tacka sin mor och far för så kan man ju tacka för omsorg och för själva livet som pappa så fint sa vid sin mors grav. Han sa häromdagen att han hade önskat att han sagt det till henne istället för vid graven <3

Postat av: forts

Publicerad 2013-04-05 16:02:25

som svar på frågan vad dina barn skulle tacka dej för skulle det vara inte generellt. Finns tyvärr mödrar som inte älskar sina barn och som skaffar barn av egoistiska skäl, men jag hoppas och tror att de flesta älskar sina barn...både mödrar och fäder...Ville inte framhäva moderns roll finns fina dikter till pappor oxå:=)

Postat av: me

Publicerad 2013-04-07 09:04:33

jag måste vara så trög för jag fattar inte? Dikten en mor, skriver väl ett barn till sin mor om man nu tycker så vilket jag förövrigt inte gör. Att lägga in den till sin dotter verkar rubbat! Om man vill att ens barn ska känna så för en har man förhoppningsvis gjort sig förtjänt av det och då vet man det ändå. M jag vill inte att mitt barn tar mig för givet när det är vuxet men som barn självklart att man tas förgivet. Men när barnet blivit en vuxen ansvarsfull människa vill jag bli behandlad som en mor men med respekt för mig som människa.
Vår värld visar om och om igen att blod inte är tjockare än vatten

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela