MatildaTh

HSP

Publicerad 2013-03-04 14:54:00 i Allmänt

Jag har gått igenom livet med ständiga tankar om att det måste vara något fel på mig. Jag har flera gånger tänkt att jag måste vara socialt inkompetent eftersom jag tycker att det är jobbigt många gånger med sociala tillställningar. Jag vill inte bli överraskad av att det ringer på dörren, jag vill kunna välja själv när jag orkar umgås. Jag älskar att träffa mina vänner såklart, jag har jättekul men med tanke på min högkänsliget så måste jag begränsa tiden för att inte bli helt utmattad av all stimuli. Jag har också funderat på varför jag inte klarar av att se filmer/läsa böcker eller se på nyheterna utan att bli berörd på ett sätt som inte går att släppa på flera veckor. För ett år sen ungefär kom jag för första gången i kontakt med information om ett personlighetsdrag som kallas högkänslig. Detta är ett personlighetsdrag som ca 20% av befolkningen har. 
 
Högkänslighet innebär ett karaktärsdrag som är normalt. Det finns nämligen hos 15-20 procent av befolkningen - för många för att betraktas som en störning men inte tillräckligt många för att de flesta i din närhet ska förstå dig tillräckligt väl. Detta är alltså ingen diagnos, utan ett personlighetsdrag.
 

Högkänslighet är medfött och innebär egentligen att man är född med ett känsligare nervsystem. Man tar in fler sinnesuttryck än andra och bearbetar detta på ett djupare plan. Detta gör att man lätt blir överstimulerad och trött. Jag är också ljud och ljuskänslig, och kan må riktigt dåligt genom att vistas i ett rum där det är hög volym på tvn, stark belysning och människor som pratar samtidigt tex. På jobbet är jag den som dämpar belysningen, sänker volymen (helst stänger av) för att inte må dåligt.

En person med högkänslig personlighet trivs bra ensam i sitt eget sällskap, ofta är sociala situationer väldigt utmattande vilket resulterar i att en högkänslig person ofta har få men bra vänner, eftersom man inte orkar umgås så ofta.Högkänsliga personer är fantasifulla, kreativa, djupt reflekterande och empatiska.Man lägger mycket tid på att analysera, reflektera och älta saker. Man har svårt att släppa saker som andra lägger åt sidan hur enkelt som helst. Man blir djupt påverkad av otäcka/ledsamma filmer, man slutar inte analysera filmen för att den tar slut utan man kan vara påverkad i veckor. Oftast har en högkänslig person ofta fått höra att hen överreagerar eller att det är dags att gå vidare och släppa saker. Men det är inte så enkelt för en människa med HSP. Hjärnan hos en högkänslig person (Highly Sensitive Person - HSP) fungerar faktiskt lite annorlunda än hos andra. 

 

Ovanstående text beskriver mig och min högkänslighet. Det finns mycket mer att läsa och andra tecken på detta personlighetsdrag. Vill du testa om du själv är högkänslig så hittar du testen här:  http://www.sensitiv-hsp.se/hsp-test/ detta är mer detaljerat, annars kan du göra detta som är en enklare variant: http://www.hsperson.se/49001.htm

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-03-04 16:35:54

De karaktärsdragen har jag och pappa också, speciellt jag gällande ljud, och och för mkt stimuli...Pappa det där med sociala biten med umgänge etc...Du har säkert ärvt det du med.....

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2013-03-04 17:38:31

Stämmer in på dig!

Postat av: Mirjami

Publicerad 2013-03-05 08:53:09

Jag kom fram till samma slutsats förra året då jag läste om detta på en blogg och i en tidning. Skönt att få en förklaring till varför man är lite udda ;) puss

Svar: Ja! Jag har gått i trettio år och undrat och mått dåligt över varför jag är som jag är. Att det liksom är något fel på mig. Men denna kunskapen rubbade hela min syn på mig själv och förklarar så himla mycket.
Matilda

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela