MatildaTh

Nej, det är inte en dag att fira!

Publicerad 2013-03-08 15:26:00 i Allmänt

Internationella kvinnodagen idag. Tydligen så är det något som affärer uppärksammar och vill att man som en riktig man ska uppskatta och fira sin kvinna. Folk på facebook skriver grattis och de flesta verkar vara övertygade om att denna dag är en dag då man kan köpa ett vackert halsband, så har man gjort sitt liksom.
 
Jag tänkte hjälpa er lite på traven: Internationella kvinnodagen är inte till för att fira kvinnan eller för att ge henne presenter. Internationella kvinnodagen är en dag av 365 dagars kamp mot patriarkatet. Just idag kanske vi kan alla kan ta en stund och fundera över vad vi alla kan göra för att få ett jämställt samhälle. Vi alla kanske kan ta och läsa på liiiiiite grann varför vi uppmärksammar kvinnodagen. Då kan ni läsa om att dagen har sitt ursprung i kvinnor som demonstrerade för att få samma rättigheter som mannen. Och det var inte en kamp som bara pågick då, detta pågår nu. Jag tycker absolut  att dagen ska uppmärksammas, men inte firas! 
 
Och vad exakt är det man gratulerar? Att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män, just för att hon är kvinna? Att kvinnor hotas, våldtas och mördas av män varje dag, just för att hon är kvinna? Eller är det flera tusen år av förtryck man vill säga grattis till? Att kvinnor misshandlas av män? För att kvinnorna fortfarande är i underläge? För att kvinnorna gör 70% av det obetalda arbetet i hemmet? För att småbarns-mammor inte är lika attraktiva på arbetsmarknaden som småbarns-pappor? För att 30% av kvinnor i 16-24 års ålder väljer en omväg hem för att de är rädda för att bli utsatta för våld?
 
 
Så länge vi behöver kvinnodagen betyder det att vi inte har lika rättigheter. Man kan givetvis se tillbaka på historien och se att vi har kommit en bit, men det är lång väg kvar. Men då, när vi når dit, då kan vi fira!
 
 
 
För er som vill ha fakta och källförteckning på allt och är för lata för att googla information själva, tänkte jag klistra in lite information, statistik och annat om hur jämställdheten ser ut idag. Men nu hinner jag faktiskt inte, jag ska göra mig i ordning. Ikväll ska vi ut och äta. Jag, min man, min syster och min svåger.
 
Jag bifogar en länk iallafall, där kan ni sedan klicka er vidare för mer intressant läsning. Kanske klarnar det för någon?
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____342527.aspx
 

Kommentarer

Postat av: Em

Publicerad 2013-03-08 21:10:33

Du har så rätt så.. Det hela blir ju inte bättre av att folk (både kvinnor och män) inte verkar veta vad feminismen står för. Det handlar ju inte om buskiga manshatande kvinnor som inte får ligga, utan om att ta ställning mot förtryck, orättvisor och våld mot kvinnor. Alla som är för människors lika värde SKA kalla sig feminister, oavsett hårväxt. Men det verkar sitta långt inne hos en del..man debatterar mkt hellre om hästkött..

Postat av: mirjami

Publicerad 2013-03-09 09:58:13

Tänk att man själv trodde att feminism även kan vara en djupt subjektiv upplevelse och övertygelse, och inte by-the-book. Så fel man kan ha tydligen..

Vad kvinnodagen har i dagens moderna samhälle kommit att betyda innehåller väl även firandet av de triumfer och förändringar till det bättre som genomförts. Hur man vill uttrycka tacksamhet mot de kvinnor som offrat allt för att vi nutidens kvinnor kan ha det så bra som vi har det nu, är väl trots allt högst personligt och här tycker jag att alla sätt är bra. Vill man skriva grattis på Fejjan så är det helt okej.
Man förändrar inte världen genom en hälsning på sociala medier, men inte heller bara genom arga texter på bloggar. Däremot är det ju så att kvinnofrågan är vår allas ansvar. Vill DU påverka på riktigt finns det många internationella kvinnorättsorganisationer som arbetar dygnet runt för en bättre, mer jämställd värld. Man kan kontakta dem och fråga hur man kan påverka

Svar: Nej, man förändrar inte världen av att blogga. Men man kanske lyckas få några att förstå? Detta inlägg var främst riktat till de som jag skrev som tror att kvinnodagen är till för att köpa presenter och säga grattis och inget annat. Det är skrämmande många därute som tror att det är just det den handlar om. De vet inte att den behövs även idag och även i Sverige.
Matilda

Postat av: mirjami

Publicerad 2013-03-09 10:12:14

Telefonen avbröt mitt skrivande, men alltså jag tillhör ju skaran tölpar som skrev Grattis på Facebook men förde även långa diskussioner kring kvinnofrågan och jämställdheten, resan som kvinnorättsaktivisterna hittills har gjort och den långa väg vi ännu har framför oss.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela